sábado, 29 de setembro de 2007

Lounge tropical


Sergio Vega, Crocodilian Fantasies


"O projecto Paraíso no Novo Mundo é baseado num livro de Antonio de León Pinelo escrito em 1650, que expõe a teoria segundo a qual o Jardim do Éden situar-se-ia na América do Sul. Depois de ter lido o livro, parti, como um desses monges do cristianismo primitivo, numa viagem em busca do paraíso. Depois de muitas picadas de mosquito e encontros com papagaios, crocodilos e quartos sem ar condicionado, encontrei o Jardim do Éden no Mato Grosso (Brasil). Foi então que senti a urgência de relatar as notícias da minha descoberta ao mundo: comecei a redigir um diário íntimo e a produzir séries de fotografias, desenhos, vídeos e instalações baseadas nesta experiência. O diário funciona como um recipiente no qual o mito do paraíso, a história colonial e as condições socio-económicas actuais do lugar são rearticuladas com o relato dos encontros espontâneos de um viajante." (tradução nossa da nota de intenções do artista, a propósito da sua exposição individual em 2006, no Palais de Tokyo, em Paris)

É assim que Sergio Vega (Buenos Aires, 1959) descreve o projecto em que tem vindo a trabalhar há anos e do qual irá apresentar parte em Lisboa, na instalação Crocodilian Fantasies, que pode ser vista a partir da próxima semana na exposição Um Atlas de Acontecimentos (até 30 Dezembro).



The myth of South America as "paradise found" started with Columbus when he asserted in a letter to the Queen of Castilla that the entrance to terrestrial paradise was at the mouth of the Orinoco river. Columbus traveled with a copy of Marco Polo's Voyages. The Gulf of Paria resembled the description Marco Polo made of a place in Asia he had taken for the Garden of Eden. The confirmation of a previous text is a substantial part of discovering, which makes the newly discovered thing not exactly new.

Pinelo's thesis was based in the re-articulation of several previous theories about the location of Eden. In 1629 Jacques de Auzoles' treatise Saincte Geographie located Eden in the center of South America. In Pinelo's version, Eden was not a rectangular garden, but a circular territory of 160 leagues (510 miles) in diameter, and the Paraná, the Amazonas, the Orinoco and the Magdalena where the four rivers of paradise. Pinelo's text reflected the intellectual transitions of the seventeenth century: it attempted to reconcile a theological account of creation, with a scientific view of nature derived from the newly developing discipline of Natural History.

When I decided to embark in the search of Pinelo's paradise I only had a copy of his book, a map drawn by Pedro Quiroz in 1617, and an airplane ticket. I was destined to reach into the very heart of South America and flesh things out on my own. Thus the journey of discovery begun bound to become the confirmation of a previous text, which was in itself the revision of a preceding one, and so on and so forth in a vast, never ending cacophony of echoes that went through Dante and Marco Polo all the way back to the old testament.(...)

www.sergiovega-art.net

Sem comentários: